logo

Asiaterna dricker mer vin

logo

Vin till maten vill de flesta ha vid finare tillfällen och detta är något som asiaterna även börjar uppskatta. Vinproduktion kan komma att bli en framtidsbransch när asiaterna väljer vinet framför annan dryck.

vinglas-rödvin

Att avnjuta en härlig middag utan ett glas vin är otänkbart för många. Vin är nämligen en dryck som de flesta tycker går fantastiskt bra med den mesta maten. Äter man exempelvis fisk eller kyckling kan ett glas vitt vin passa perfekt och är det istället en köttbit eller en mustig gryta som serveras, passar ett glas rödvin bättre. Sedan är det självklart så att vissa viner passar bättre till vissa rätter och så vidare. Här kan man läsa mer om det. Om man tittar lite historiskt är det framförallt vi i västvärlden som stått för det mesta vindrickandet. Men nu börjar faktiskt allt fler asiater få upp ögonen för den här perfekta måltidsdrycken.

Yngre dricker vin

I Privata Affärer kan man läsa att unga asiater väljer vin framför de inhemskt producerade alkoholhaltiga dryckerna. På grund av att asiaterna väljer vin istället för andra drycker i allt större utsträckning, har nu vinproduktion blivit en framtidsbransch. Överhuvudtaget är den yngre generationen en bra målgrupp för vinföretagen eftersom de dricker mindre öl och sprit. Och i Kina dricker man mindre baiju, som är en sorts spritdryck, för att istället dricka vin.

Vinbranschen har redan börjat se en avsevärt högre omsättning och försäljning. Och det är framförallt de australiensiska vinerna som går bra. I år har man sålt vin för 179 miljoner australiska dollar och samma period förra året hade man sålt för 78 miljoner dollar. Det är alltså en enorm ökning i försäljningen.

Billiga viner går bäst

På grund av att den ekonomiska tillväxten i Asien har avtagit, kan man inte längre sälja de riktigt dyra vinerna. Men just därför har man valt att styra om marknadsföringen till viner med lägre prislappar. Och det här draget verkar väldigt lyckat med tanke på att man säljer mer. Man har dock inte valt att låta de riktigt dyra vinerna utgå helt. Utan man kan fortfarande köpa dyra och kända viner på nätet för nästan tio tusen kronor.

logo