Blodsockervärdet centralt för balans

Blodsocker finns löst i blodet och transporteras ut i kroppens alla celler. De celler som är fattiga på glukos får ett extra tillskott som ska säkra att kroppen kan klara av de energikrävande sakerna vi gör varje dag. För att hålla en bra balans i kroppen och minska chanserna till viktnedgång är det bra att försöka sätta sig in i hur blodsockret fungerar.

Många gräl uppstår när folk pratar om skillnaderna mellan LCHF och GI-metoden. Som redan nämnts är det egentligen upp till var och en att avgöra vilken typ av kosthållning som passar ens smak, men det finns hur som helst fundamentala olikheter. LCHF har en strängare diet medan GI-metoden är lite friare. Det båda syftar till att på olika sätt reglera kroppens blodsockernivåer.

Blodsockret kan du själv reglera

Att undvika blodsockerstegring efter måltider handlar om att äta regelbundet och inte chocka blodet med för mycket socker. Kolhydrater innehåller ofta mycket socker, och därför handlar många dieter just om att bli med varse om de dolda sockerarterna vi får i oss. Många menar att man kan äta precis lika mycket mängd mat som man brukar, men byta ut kolhydraterna. Då kommer du automatiskt att gå ner i vikt.

Att skippa sockret är alltså en större vetenskap än att bara sluta äta godis. Socker finns nämligen i det mesta vi äter. I bröd kan det finnas många gram socker i bara en skiva, till exempel. Det gäller också sötad yoghurt, keptchup och färdiga pastasåser. Bara genom att acceptera ett slags grundtanke som både LCHF och GI-metoden har kommer du kunna minska på ditt sockerintag.

Genom att lära sig att inte chocka kroppen med för mycket socker kommer du snart upptäcka att ditt humör blir mer jämt, att du inte blir sådär extremt trött man kan bli en timme efter maten. Du kommer också få bättre koncentrationsförmåga och du kommer också börja orka mer om dagarna. Att testa på GI-metoden är bra för alla, inte bara för den som vill gå ner i vikt.