Nyttiga fettsyror

Nyttiga fettsyror

Kött i all ära men många av oss måste verkligen bli bättre på att få i oss tillräckligt med fisk. Det bästa för oss människor vore att äta fisk cirka tre gånger i veckan. En vanlig svensk äter fisk någon gång i veckan eller till och med så sällan som någon gång i månaden. Föreställningen om att det skulle vara krångligare att tillaga fisk är självklart helt fel. Att steka på en bit lax går avsevärt mycket snabbare än att steka en bit kött. Fisk är dessutom lätt att kombinera med sallad, potatis eller ris och det finns därför inga ursäkter till varför många av oss inte äter fisk oftare.

Feta fiskar

Fet fisk är rikt på Omega 3-fettsyror som bland annat minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom är dessa fettsyror bra för både vår hud och våra leder. Med hjälp av de fleromättade fetterna EPA – eikosapentaensyra och DHA – dokosahexaensyra får våra celler en mjuk och rörlig insida vilket bidrar till en bättre hälsa. Utan dessa viktiga syror kommer våra celler istället ta av de mättade fetterna som redan finns i vår kropp. Mättade fetter gör att våra celler bli stela och tappar sin fulla kapacitet. Detta bidrar i sin tur till ohälsa och ett kännbart minskat välmående.

Feta fiskar är bland annat lax, tonfisk, makrill och strömming. Marulken som är en av våra mest kostsamma fiskar innehåller faktiskt minst fett och därför kan du heller inte skylla på att fisk är för dyrt. Köp den billiga tonfisken, gör en god sallad med tonfisk och ägg eller varför inte lägga en tonfiskfilé på grillen på sommaren? Enkelt, gott, billigt och framförallt extremt bra för hälsan.